LEOPARD 2A4/2A5
WZM > Remonty i modernizacje > Modernizacje > LEOPARD 2A4/2A5
Leopard 2 jest w czołówce czołgów używanych na świecie. Zwrotny, dzięki czemu atakuje szybko, a sam jest trudnym celem. Jego przemyślana budowa, modułowość i spory zapas mocy jednostki napędowej pozwala na jego ciągłą modernizację. Dzięki niej, okres przydatności Leopardów dla Wojska Polskiego może się wydłużyć o kolejne 20-30 lat.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. to obecnie jedyny polski zakład posiadający autoryzowane uprawnienia do napraw czołgów Leopard 2 należących do Sił Zbrojnych RP.
Solidną podstawę potencjału Spółki do obsługi Leopardów tworzą:
- formalne uprawnienia techniczne;
- wysoko wykwalifikowana kadra pracownicza;
- odpowiednia infrastruktura;
- profesjonalne przygotowane zaplecze techniczno-produkcyjne;
- zabezpieczenie magazynu części zamiennych i eksploatacyjnych;
W ramach obsługi czołgów Leopard 2 Spółka oferuje:
- naprawy i modernizacje;
- serwis gwarancyjny i pogwarancyjny;
- przeglądy od F-1 do F-6 czołgu;
- naprawy wykraczające poza zakres przeglądu F-6;
- projektowanie i produkcję specjalistycznego wyposażenia (przyrządy, narzędzia, formy, stendy, etc.) niezbędnego do obsługi Leopardów.
Ponadto, w obszarze czołgów Leopard zakład realizuje specjalistyczne szkolenia teoretyczne i praktyczne dla użytkowników i służb technicznych Sił Zbrojnych RP.
Strategicznymi partnerami Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w zakresie obsługi Leopardów są największy na świecie producent wojskowych silników, tj. niemiecki MTU Friedricheshafen GmbH oraz światowy producent elementów napędowych – RENK AG.
Zawarte z koncernami umowy, pozwoliły WZM S.A. stworzyć autoryzowane centrum napraw silników MB 873 Ka501 oraz silników 6R 106 stosowanych w Siłach Zbrojnych RP oraz pozyskać technologię i wiedzę w zakresie remontu skrzyń przekładniowych HSWL 354 do silników czołgów Leopard 2.
ZAKRES PRZEGLĄDU OBEJMUJE:
Podwozie:
- Ciężkie i lekkie osłony gąsienic
- Zawieszenie
- Koła nośne
- Rolki podtrzymujące
- Wieńce zębate
- Przekładnie boczne
- Gąsienice
- Pokrywa zespołu napędowego
- Przedział kierowcy
- Układ ABC
- Układ hydrauliczny
- Centralny układ hydrauliczny
- Hydrauliczna instalacja uszczelniająca
- Układ hamulcowy
- Układ zwolnienia awaryjnego
- Układ podgrzewania i ogrzewania
- Układ paliwowy
- Kadłub
- Układ Ppoż
- Układ elektryczny i akumulatory
Blok napędowy:
- Demontaż Power-Pack’a
- Silnik
- Wymiana oleju
- Wymiana płynu chłodzącego
- Wymiana filtrów
- Skrzynia biegów
- Wymiana oleju
- Wymiana filtrów
System wieży:
- Demontaż wieży
- Obsługa podzespołów
- Uzbrojenie
- Weryfikacja stanu lufy
- Opornik armaty
- Powrotnik armaty
- Przyrządy optyczne i optoelektroniczne
- Wyrzutnie granatów dymnych
- Pneumatyczne uszczelnienie wieży
- Środki łączności
ZAKRES MOŻLIWEJ MODERNIZACJI:
Układ napędów uzbrojenia
- wymiana hydraulicznych napędów wieży i armaty oraz stabilizatora na układ elektryczny EWMA,
- wymiana analogowych układów wieży na cyfrowe, w tym wprowadzenie magistrali cyfrowej integrującej czujniki, system kierowania ogniem, system diagnostyczny i uzbrojenie,
Zmiany w zakresie poprawy bezpieczeństwa załogi
- montaż dodatkowych osłon balistycznych na kadłubie i wieży (system osłon AMAP),
- montaż osłon przeciwminowych i przeciw IED na kadłubie,
- montaż wykładzin przeciwodłamkowych w przedziałach załogowych wozu,
- montaż osłon przeciwkumulacyjnych stropu kadłuba i wieży oraz poziomych osłon drążków skrętnych,
- zastosowanie podwieszanego siedziska kierowcy,
- integracja systemu wyrzutni ROSY-L, składającego się z czterech wyrzutni 40-mm granatów osłonowych i odłamkowych,
Zmiany poprawiające świadomość sytuacyjna załogi
- wymiana termowizora w celowniku działonowego EMES 15
- zamiast celownika PERI R17 zastosowano stabilizowany przyrząd SEOSS
- montaż nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy i kamer cofania,
- montaż systemu obserwacji dookólnej SAS, składającego się z kamer dziennych i termowizyjnych zapewniających obserwację w promieniu 360 stopni dookoła wozu i automatyczne wykrywanie zagrożeń,
- montaż elementów systemu zarządzania polem walki BMS oraz nowego systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej
Zmiany zwiększające komfort pracy załogi
- montaż systemu klimatyzacji wnętrza przedziału bojowego i kierowania,
- montaż pomocniczej jednostki napędowej APU
- montaż systemu diagnostycznego,
- zastosowanie cyfrowych wyświetlaczy wielofunkcyjnych na stanowiskach załogi,
- poprawa ergonomii wnętrza wozu
- montaż wprowadzenie hamulca dowódcy, powodującego nagłe zatrzymanie wozu, a używanego w czasie konieczności zareagowania na wykryte zagrożenia lub w wypadku zranienia kierowcy
- montaż dysków na koła napędowe zapobiegających spadaniu gąsienicy.
Spółka jest w trakcie opracowywania koncepcji modyfikacji Leoparda 2A5. Gotowy dokument zostanie w najbliższym czasie zamieszczony na stronie internetowej.