LEOPARD 2A4/2A5

WZM > Remonty i modernizacje > Modernizacje > LEOPARD 2A4/2A5

Leopard 2 jest w czołówce czołgów używanych na świecie. Zwrotny, dzięki czemu atakuje szybko, a sam jest trudnym celem. Jego przemyślana budowa, modułowość i spory zapas mocy jednostki napędowej pozwala na jego ciągłą modernizację. Dzięki niej, okres przydatności Leopardów dla Wojska Polskiego może się wydłużyć o kolejne 20-30 lat.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. to obecnie jedyny polski zakład posiadający autoryzowane uprawnienia do napraw czołgów Leopard 2 należących do Sił Zbrojnych RP.

 

Solidną podstawę potencjału Spółki do obsługi Leopardów tworzą:

  • formalne uprawnienia techniczne;
  • wysoko wykwalifikowana kadra pracownicza;
  • odpowiednia infrastruktura;
  • profesjonalne przygotowane zaplecze techniczno-produkcyjne;
  • zabezpieczenie magazynu części zamiennych i eksploatacyjnych;

W ramach obsługi czołgów Leopard 2 Spółka oferuje:

  • naprawy i modernizacje;
  • serwis gwarancyjny i pogwarancyjny;
  • przeglądy od F-1 do F-6 czołgu;
  • naprawy wykraczające poza zakres przeglądu F-6;
  • projektowanie i produkcję specjalistycznego wyposażenia (przyrządy, narzędzia, formy, stendy, etc.) niezbędnego do obsługi Leopardów.

Ponadto, w obszarze czołgów Leopard zakład realizuje specjalistyczne szkolenia teoretyczne i praktyczne dla użytkowników i służb technicznych Sił Zbrojnych RP.

Strategicznymi partnerami Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w zakresie obsługi Leopardów są największy na świecie producent wojskowych silników, tj. niemiecki MTU Friedricheshafen GmbH oraz światowy producent elementów napędowych – RENK AG.

Zawarte z koncernami umowy, pozwoliły WZM S.A. stworzyć autoryzowane centrum napraw silników MB 873 Ka501 oraz silników 6R 106 stosowanych w Siłach Zbrojnych RP oraz pozyskać technologię i wiedzę w zakresie remontu skrzyń przekładniowych HSWL 354 do silników czołgów Leopard 2.

ZAKRES PRZEGLĄDU OBEJMUJE:

Podwozie:

  1. Ciężkie i lekkie osłony gąsienic
  2. Zawieszenie
    • Koła nośne
    • Rolki podtrzymujące
    • Wieńce zębate
    • Przekładnie boczne
    • Gąsienice
  3. Pokrywa zespołu napędowego
  4. Przedział kierowcy
  5. Układ ABC
  6. Układ hydrauliczny
    • Centralny układ hydrauliczny
    • Hydrauliczna instalacja uszczelniająca
    • Układ hamulcowy
    • Układ zwolnienia awaryjnego
  7. Układ podgrzewania i ogrzewania
  8. Układ paliwowy
  9. Kadłub
  10. Układ Ppoż
  11. Układ elektryczny i akumulatory

Blok napędowy:

  1. Demontaż Power-Pack’a
  2. Silnik
    • Wymiana oleju
    • Wymiana płynu chłodzącego
    • Wymiana filtrów
  3. Skrzynia biegów
    • Wymiana oleju
    • Wymiana filtrów

System wieży:

  1. Demontaż wieży
  2. Obsługa podzespołów
  3. Uzbrojenie
    • Weryfikacja stanu lufy
    • Opornik armaty
    • Powrotnik armaty
  4. Przyrządy optyczne i optoelektroniczne
  5. Wyrzutnie granatów dymnych
  6. Pneumatyczne uszczelnienie wieży
  7. Środki łączności

ZAKRES MOŻLIWEJ MODERNIZACJI:

Układ napędów uzbrojenia

  • wymiana hydraulicznych napędów wieży i armaty oraz stabilizatora na układ elektryczny EWMA,
  • wymiana analogowych układów wieży na cyfrowe, w tym wprowadzenie magistrali cyfrowej integrującej czujniki, system kierowania ogniem, system diagnostyczny i uzbrojenie,

Zmiany w zakresie poprawy bezpieczeństwa załogi

  • montaż dodatkowych osłon balistycznych na kadłubie i wieży (system osłon AMAP),
  • montaż osłon przeciwminowych i przeciw IED na kadłubie,
  • montaż wykładzin przeciwodłamkowych w przedziałach załogowych wozu,
  • montaż osłon przeciwkumulacyjnych stropu kadłuba i wieży oraz poziomych osłon drążków skrętnych,
  • zastosowanie podwieszanego siedziska kierowcy,
  • integracja systemu wyrzutni ROSY-L, składającego się z czterech wyrzutni 40-mm granatów osłonowych i odłamkowych,

Zmiany poprawiające świadomość sytuacyjna załogi

  • wymiana termowizora w celowniku działonowego EMES 15
  • zamiast celownika PERI R17 zastosowano stabilizowany przyrząd SEOSS
  • montaż nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy i kamer cofania,
  • montaż systemu obserwacji dookólnej SAS, składającego się z kamer dziennych i termowizyjnych zapewniających obserwację w promieniu 360 stopni dookoła wozu i automatyczne wykrywanie zagrożeń,
  • montaż elementów systemu zarządzania polem walki BMS oraz nowego systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej

Zmiany zwiększające komfort pracy załogi

  • montaż systemu klimatyzacji wnętrza przedziału bojowego i kierowania,
  • montaż pomocniczej jednostki napędowej APU
  • montaż systemu diagnostycznego,
  • zastosowanie cyfrowych wyświetlaczy wielofunkcyjnych na stanowiskach załogi,
  • poprawa ergonomii wnętrza wozu
  • montaż wprowadzenie hamulca dowódcy, powodującego nagłe zatrzymanie wozu, a używanego w czasie konieczności zareagowania na wykryte zagrożenia lub w wypadku zranienia kierowcy
  • montaż dysków na koła napędowe zapobiegających spadaniu gąsienicy.

 

Spółka jest w trakcie opracowywania koncepcji modyfikacji Leoparda 2A5. Gotowy dokument zostanie w najbliższym czasie zamieszczony na stronie internetowej.