PGZ S.A.
 

Obsługa F6 i remont czołgów LEOPARD 2A4

01/02/2013

Już po raz drugi Rheinmetall Landsysteme wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. wspólnie realizują umowę na serwisowanie F6 i naprawę  81 czołgów Leopard 2A4 w latach 2013-2014. W odróżnieniu od wcześniej wykonywanych remontów czołgów Leopard 2A4 po raz pierwszy w historii prace remontowe w 100% wykonywane są na terenie polskiej Spółki podległej MON w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu.  Oprócz wykonania usługi przeglądu na poziomie F6, umowa obejmuje także usunięcie usterek i wykonanie napraw  wykrytych w czasie prowadzenia przeglądu. Umowa między firmami określa bardzo precyzyjnie zakres prac wykonywanych przez ich pracowników tj. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne  S.A. wykonują wszelkie prace związane z obsługą podwozia, natomiast Rheinmetall Landsysteme odpowiada za obsługę wieży i przeprowadzanie testów, przy czym testy i sprawdzenia prowadzone są przy udziale przedstawicieli 1RPW i zakładowej kontroli jakości Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A.. W zakres prac wykonywanych przez WZM SA wchodzi między innymi: demontaż podzespołów, wymiana zbiorników wewnętrznych, obsługa zespołu napędowego (wymiana płynów, filtrów, przewodów gumowych).

REMONT LEOPARD 2A4

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w ramach swojej działalności oferują naprawy oraz przeglądy czołgu LEOPARD 2A4.

MODERNIZACJA CZOŁGU LEOPARD 2A4 DO WERSJI MBT REVOLUTION PL

MBT Revolution PL jest propozycją modernizacji posiadanych przez polską armię czołgów Leopard 2A4, do standardu „Leopard2PL”.  Czołgi Leopard 2A4 będące na wyposażeniu polskich Sił Zbrojnych choć nadal zaliczane są do czołgów nowoczesnych, są wozami z połowy lat 80. i ich niektóre podzespoły wymagają modernizacji lub wręcz wymiany. W Polsce partnerem Rheinmetall Defence w programie MBT Revolution są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA z Poznania. W proponowanych wspólnie z Rheinmetall Defence pakietach modernizacyjnych skupiono się na poprawie bezpieczeństwa żołnierzy oraz dostosowaniu elektroniki pojazdowej do wymagań współczesnego pola walki. Zgromadzenie zmian konstrukcyjnych w pakiety pozwala na „elastyczną modernizację” – w zależności od środków finansowych modernizacji można dokonywać etapami.

W zakresie poprawy bezpieczeństwa proponowany jest montaż dodatkowych paneli pancerza zwiększających odporność pojazdu zarówno na rażenie pociskami przeciwpancernymi, jak i zagrożenie wybuchami min. Zmieniono konstrukcję mocowania fotela kierowcy oraz magazynu amunicji znajdującego się w przedniej części pojazdu. Poprawę bezpieczeństwa uzyskano także poprzez eliminację wysokociśnieniowych układów hydraulicznych napędu wieży i zastąpienie ich układami całkowicie elektrycznymi.

W zakresie elektroniki pojazdowej wymianie podlegają wszystkie elementy analogowe na nowoczesne urządzenia cyfrowe, zmodyfikowane zostały przyrządy obserwacyjno-celownicze, systemy łączności wewnętrznej i zewnętrznej a także wprowadzono dodatkowy system kamer śledzących sytuację wokół pojazdu (co dodatkowo wpływa na poprawę bezpieczeństwa żołnierzy).

ZAKRES MODERNIZACJI

UKŁAD NAPĘDÓW UZBROJENIA

  • wymiana hydraulicznych napędów wieży i armaty oraz stabilizatora na układ elektryczny EWMA,
  • wymiana analogowych układów wieży na cyfrowe, w tym wprowadzenie magistrali cyfrowej integrującej czujniki, system kierowania ogniem, system diagnostyczny i uzbrojenie,

ZMIANY W ZAKRESIE POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA ZAŁOGI

  • montaż dodatkowych osłon balistycznych na kadłubie i wieży (system osłon AMAP),
  • montaż osłon przeciwminowych i przeciw IED na kadłubie,
  • montaż wykładzin przeciwodłamkowych w przedziałach załogowych wozu,
  • montaż osłon przeciwkumulacyjnych stropu kadłuba i wieży oraz poziomych osłon drążków skrętnych,
  • zastosowanie podwieszanego siedziska kierowcy,
  • integracja systemu wyrzutni ROSY-L, składającego się z czterech wyrzutni 40-mm granatów osłonowych i odłamkowych,

ZMIANY POPRAWIAJĄCE ŚWIADOMOŚĆ SYTUACYJNĄ ZAŁOGI

  • wymiana termowizora w celowniku działonowego EMES 15
  • zamiast celownika PERI R17 zastosowano stabilizowany przyrząd SEOSS
  • montaż nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy i kamer cofania,
  • montaż systemu obserwacji dookólnej SAS, składającego się z kamer dziennych i termowizyjnych zapewniających obserwację w promieniu 360 stopni dookoła wozu i automatyczne wykrywanie zagrożeń,
  • montaż elementów systemu zarządzania polem walki BMS oraz nowego systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej

ZMIANY ZWIĘKSZAJĄCE KOMFORT PRACY ZAŁOGI

  • montaż systemu klimatyzacji wnętrza przedziału bojowego i kierowania,
  • montaż pomocniczej jednostki napędowej APU
  • montaż systemu diagnostycznego,
  • zastosowanie cyfrowych wyświetlaczy wielofunkcyjnych na stanowiskach załogi,
  • poprawa ergonomii wnętrza wozu
  • montaż wprowadzenie hamulca dowódcy, powodującego nagłe zatrzymanie wozu, a używanego w czasie konieczności zareagowania na wykryte zagrożenia lub w wypadku zranienia kierowcy
  • montaż dysków na koła napędowe zapobiegających spadaniu gąsienicy.

Istotnym faktem jest to iż przeprowadzona modernizacja zwiększyły masy czołgu MBT Revolution PL ponad standard MLC70, tj. powyżej 62,5 tony.

DLACZEGO WARTO

Czołg Leopard 2 został zaprojektowany ponad 30 lat temu, ale przemyślana budowa pojazdu i spory zapas mocy jednostki napędowej pozwolił na jego ciągłą modernizację. Pomimo swojego wieku pojazd ten nadal znajduje się w czołówce światowej. W wyniki modernizacji okres jego przydatności dla bezpieczeństwa Polski może się wydłużyć o kolejne 20-30 lat. Nie bez przyczyny kraje o lepszej sytuacji gospodarczej inwestują w modernizację tych pojazdów, ponadto zdobywa on nowe rynki (chociażby Singapur czy Indonezja). Leopard 2 po prostu się sprawdza!