PGZ S.A.
 

UROCZYSTOŚĆ PRZEKAZANIA DLA MUZEUM BRONI PANCERNEJ NISZCZYCIELA CZOŁGÓW ACHILLES

22/03/2019

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne – 22 marca 2019 r.

Prezes Zarządu, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz, przekazała Muzeum Broni Pancernej, niszczyciel czołgów Achilles. Jednostka została odrestaurowana przez poznańską spółkę na 100 rocznicę rozpoczęcia organizacji we Francji pierwszej polskiej jednostki pancernej.

22 marca 1919 roku to szczególna data dla broni pancernej. Równo 100 lat temu francuski 505 pułk czołgów przekazał w m. Maetigny les Bains pierwsze czołgi dla polskiego 1 pułku czołgów – tak rozpoczyna się historia broni pancernej w jednostkach II RP”, podkreślił ppłk Tomasz Ogrodniczuk – Szef Oddziału Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Tradycje i historia polskiego oręża są niezwykle istotne dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej  - powiedział Sebastian Chwałek Wiceprezes Zarządu PGZ S.A. ­ Cieszę się, że mogliśmy dołożyć swoją cegiełkę do powiększenia zasobów poznańskiego muzeum o ten niezwykły eksponat.

Niszczyciel czołgów Achilles, a dokładniej 17 pdr Self-Propelled Achilles został sprowadzony do Poznania w czerwcu 2015 r. Ten bezcenny dar rządu Królestwa Belgii, będący zarazem jednym z ostatnich pojazdów tego typu, jest tym bardziej wartościowym nabytkiem, że do tej pory nie było w polskich zbiorach ani jednego odrestaurowanego Achillesa.

Jak tylko dotarły do nas informacje, że do Poznania trafi zabytkowy, unikatowy niszczyciel czołgów, którego używali polscy żołnierze podczas II wojny światowej, natychmiast zaproponowaliśmy swoją pomoc”, poinformowała Prezes Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Nasz Achilles zostanie oznakowany barwami 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka, a dokładnie II dywizjonu 1 pułku artylerii przeciwpancernej, w którym to służyły właśnie te pojazdy”, podkreślił ppłk Tomasz Ogrodniczuk

W 1942 roku specjalnie powołany komitet ds. projektowania niszczycieli czołgów armii amerykańskiej (Tank Destroyer Command), zaprojektował na podwoziu czołgu M4A2 Sherman, pojazd uzbrojony w armatę przeciwpancerną o kalibrze 76,2 mm (tzw. trzycalową), która była zamontowana w otwartej od góry obrotowej wieży, a uzupełniającym uzbrojeniem był montowany na tyle wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning HB M2 kal. 12,7 mm. Pojazd ten otrzymał nazwę M 10 GMC Wolverine (rosomak). Wyprodukowano ich 6400 sztuk, z czego 1648 trafiło w ramach programu Lend-Lease do Wielkiej Brytanii, z których 1017 zostało przebudowanych na pojazdy Achilles. Modyfikacja M 10 GMC Wolverine polegała na zastąpieniu armaty 76,2 mm, na mającą o wiele lepsze właściwości przeciwpancerne armatą Royal Ordnance Quick Firing 17-pounder (tzw. 17 funtową). W 1944 r. wprowadzono amunicję typu APDS z prędkością wylotową 1203,96 m/s, która pozwalała armacie 17-funtowej na przebicie pancerza grubości 192 mm z odległości 1000 m. Tak uzbrojony pojazd, który na swój pokład zabierał 50 sztuk tej amunicji, mógł nawiązać równorzędną walkę z najlepszymi ówczesnymi czołgami niemieckimi typu Pz V Panther i Pz VI Tiger.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu to aktualnie jedyny polski zakład posiadający autoryzowane uprawnienia i kompetencje do napraw czołgów Leopard 2 eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Głównymi obszarami aktywności WZM S.A. są: produkcja, modernizacje, naprawy i serwisy pojazdów gąsienicowych (czołgów i transporterów opancerzonych) oraz projektowanie i produkcja szybko wymiennych zespołów napędowych (power-pack’ów) do pojazdów wojskowych.

Minister Obrony Narodowej Pan Mariusz Błaszczak skierował list do uczestników uroczystości:

list_od_ministra

1DX_0096 1DX_0075 1DX_0234 1DX_0243 1DX_0121 1DX_0205 1DX_0196 1DX_0294 1DX_0318 1DX_0315 1DX_0367 1DX_0438