Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu zaprezentowały zmodernizowany wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 dla czołgów Leopard 2

23/09/2016

 

     Poznań, 20.09.2016 r.

 

INFORMACJA PRASOWA

 

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu zaprezentowały

zmodernizowany wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2

dla czołgów Leopard 2

 

20 września br. w na terenie wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu odbyło się wspólne posiedzenia Sejmowej i Senackiej Komisji Obrony Narodowej. Podczas wizyty w WZM S.A. parlamentarzyści obejrzeli pokaz możliwości modernizacyjnych Bergepanzer 2 – wozu zabezpieczenia technicznego dla czołgów Leopard 2A4, Leopard 2A5 oraz Leopard 2PL

 

Modernizacja wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 to propozycja uzupełnienia umowy dotyczącej modernizacji 128 czołgów Leopard, którą już realizują spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.: Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., PCO S.A., Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A., Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o. oraz Rosomak S.A. Umowa została podpisana w grudniu ub.r. i dotyczy modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL poprzez udoskonalenia parametrów ochrony balistycznej, bezpieczeństwa załogi, precyzji i siły rażenia oraz podniesienia zdolności wykrywania i identyfikacji celów.

Od grudnia 2015 r. do dziś spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej poczyniły znaczące postępy w modernizacji czołgów Leopard. Efekty tych prac zostały już zaprezentowane na stoisku PGZ podczas XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, gdzie goście targów mogli zobaczyć możliwości modernizacyjne Leoparda. Proces modernizacji czołgów Leopard 2A4 został rozpoczęty efektywnie. Dotychczas dokonano już weryfikacji i przeglądu pierwszych egzemplarzy. Równolegle prowadzone są prace mające na celu doprowadzenie czołgów do pełnej zdolności techniczno-taktycznej.

Jednocześnie w dyspozycji Sił Zbrojnych RP znajdują się także wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 dla czołgów Leopard. Żeby mogły one obsługiwać czołgi Leopard typu 2A5 oraz 2PL konieczna jest ich modernizacja. Takie zapotrzebowanie zostało już ogłoszone przez Ministerstwo Obrony Narodowej.

 Podczas wyjazdowego posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej na terenie Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu przekonaliśmy się, jak duży potencjał ma ta spółka nie tylko w zakresie modernizacji i serwisowania sprzętu, ale także rozwijania własnych kompetencji produkcyjnych. Jestem przekonany, że wszystkie przedsiębiorstwa przemysłu obronnego, które obecnie przystępują do realizacji Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP, rozwiną swoje kompetencje i w najbliższych latach zwiększą możliwości produkcyjne, podniosą poziom techniczny i technologiczny, co naturalnie zwiększy zatrudnienie w poszczególnych firmach – powiedział Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej poseł Michał Jach.

Propozycja modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 zakłada przeniesienie produkcji kluczowych komponentów do spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., polonizację najistotniejszych komponentów, zespołów oraz podzespołów, a także zapewnienie Siłom Zbrojnym RP możliwości użytkowania niezawodnego i sprawdzonego sprzętu niezbędnego do obsługi czołgów Leopard 2A4, 2A5 i 2PL.

Wizytując Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu posłowie z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz senatorowie z Senackiej Komisji Obrony Narodowej uczestniczyli w dynamicznym pokazie zmodernizowanego Bergepanzer 2, który polegał na wyciągnięciu z czołgu Leopard 2A5 szybkowymiennego zespołu napędowego power-pack.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej, modernizacja wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 zakłada osiągnięcie przez nie zdolności do ewakuowania pojazdów o masie do 65 tys. kg, udźwigu żurawia do 30 tys. kg przed pojazdem oraz możliwości przewozu jednostki napędowej czołgu Leopard 2 (power-pack). Ministerstwo Obrony Narodowej zakłada, że zmodernizowane wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 będą dysponować systemem zaczepiania/zwalniania ewakuowanego pojazdu bez konieczności opuszczania wozu przez załogę. Modernizacja ta ma objąć także dopancerzenie wozu oraz zabudowę dodatkowych urządzeń.

Przygotowana przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu zmodernizowana wersja wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 dla czołgów Leopard 2 została wyposażona w: nowy, dłuższy żuraw o udźwigu do 30 tys. kg, wyciągarkę główną o sile uciągu do 35 tys. kg, linę o długości 90 m, wyciągarkę pomocniczą o udźwigu 1,5 tys. kg i długości kabla 180 m, uniwersalny lemiesz przedni z możliwością rozszerzenia, System Bojowego Zabezpieczenia Technicznego (CRS), nowoczesny system hydrauliczny (EHS), ulepszony power-pack (960 KM + 5 proc.), dwuobwodowy układ hamulcowy, klimatyzację, system przeciwpożarowy dla załogi, wysoki poziom ochrony przeciwminowej oraz siedzisko nowej koncepcji, a także nową gąsienicę PzH 2000 dla całkowitej masy pojazdu do 54 ton.

– Modernizacja wozu zabezpieczenia technicznego, którą proponujemy w WZM S.A. znacznie podnosi jakość sprzętu, który oferujemy. Ta wersja jest z powodzeniem stosowana przez siły zbrojne np. Danii czy Belgi. Jestem przekonana, że nasza propozycja spełni wymagania Ministerstwa Obrony Narodowej, a ponadto jest korzystna z punktu widzenia Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ponieważ proponujemy pełną polonizację najistotniejszych podzespołów i komponentów, co  oznacza rzeczywisty udział polskiego przemysłu obronnego w modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego dla czołgów z rodziny Leopard 2 – podkreśliła Elżbieta Wawrzynkiewicz Prezes Zarządu Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu.

_C5A0011_m _C5A0061_m _C5A0038_m _C5A0173_m _C5A0229_m _C5A0273_m _C5A0304_m _C5A0308_m _C5A0323_m _C5A0378_m _C5A0446_m _C5A0491_m _C5A0527_m _C5A0551_m _C5A0665_m _C5A0690_m _C5A0738_m _C5A0742_m _C5A0785_m _C5A0788_m _C5A0814_m _C5A0863_m _C5A9972_m

 

Zdjęcie_2 Zdjęcie_4