WZM rozpoczyna współpracę ze światowym producentem elementów napędowych

09/12/2015

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu będą obsługiwać i naprawiać skrzynie przekładniowe Renk AG do silników czołgów Leopard 2A4/A5 używanych w Wojsku Polskim. Umowę o współpracy zawarto 2 grudnia br. w Augsburgu. Jest to kolejny, potężny krok rozszerzania kompetencji WZM w zakresie głównych napraw czołgów Leopard.

Porozumienie obejmuje transfer technologii oraz wiedzy i przewiduje przeszkolenie pracowników WZM w zakresie remontu skrzyń przekładniowych HSWL 354 do silników czołgów Leopard 2A4/A5 do poziomu trzeciego.

To kolejny po firmie MTU Friedricheshafen GmbH (producent silników dla czołgów Leopard 2),  strategiczny partner w zakresie rozwoju Centrum Zespołów Napędowych działającego     w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych.

To kolejny krok w działalności naszego Centrum. Konsekwentnie i z sukcesem realizujemy naszą strategię obejmującą m.in. zwiększenie zakresu współpracy z partnerami zagranicznymi do kooperacji oraz transferu know-how. Rozbudowa naszych kompetencji gwarantuje dalszy rozwój technologiczny Spółki i tym samy z powodzeniem mamy szansę realizować kluczowe punkty programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP – podkreśla Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu.

Rozwój unikalnego w skali kraju potencjału techniczno-produkcyjnego w obszarze problematyki silnikowej pozwoli nam na osiągnięcie względnej niezależności dostaw oraz obsługi zespołów napędowych i tym samym na  umocnienie potencjału obronnego kraju – twierdzi prezes WZM. 

Zawarte z Renk AG porozumienie uzupełnia zdolności WZM do obsługi i pełnych remontów zespołów napędowych power-pack – silnika MTU MB 573 Ka-501 i połączonej z nim przekładni hydrokinetycznej Renk HSWL 354.

We wrześniu 2014r. partnerem WZM w zakresie realizacji projektu Centrum Zespołów Napędowych został jeden z największych na świecie producentów wojskowych silników, tj. niemiecki MTU wchodzący w skład koncernu Rolls-Royce Power System Ag.

Podczas targów MSPO w Kielcach, Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych podpisała umowę z MTU na autoryzowane centrum napraw silników MB 873 Ka501 oraz silników 6R 106 stosowanych w Siłach Zbrojnych RP. Przedmiotowa umowa przyznała zakładowi wyłączność autoryzowanego serwisu na silniki MTU używane w pojazdach Wojska Polskiego. Współpraca spółek przewiduje również rozszerzenie ww. umowy o kolejne typy silników  w momencie ich wprowadzenia do użytkowania w polskiej armii.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu to obecnie jedyny, polski zakład mający autoryzowane uprawnienia do obsługi i remontów zespołów napędowych czołgów Leopard 2A4/A5. Spółka ma też prawa do napraw podwozi i kadłubów a także zespół posiadający wyjątkowe kompetencje do realizacji zadań w tym zakresie.

Renk AG to światowy producent elementów napędowych i systemów kontroli m.in. dla czołgów Leopard 2, MerkavaLeclerc Tropicalisé.  Przedsiębiorstwo istnieje na rynku od ponad 140 lat, a od 1923 roku należy do Grupy MAN. Firma posiada zakłady produkcyjne     w Augsburgu (transmisja pojazdów, narzędzi przemysłowych i morskich, systemy testowe), Rheine (przekładnie przemysłowe i morskie, sprzęgła) oraz Hanowerze (łożyska, sprzęgła).  Renk AG posiada biura w USA, Brazylii, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich             i Rumunii, jak również licencjobiorców w TajwaniePołudniowej Korei.